Review and Giveaway: True Grey av Clea Simon

Jag är ett betydande fan av Clea Simon, och väntade ivrigt på denna femte bok i Dulcie Schwartz Mystery Series, med Harvard Graduate Student, tillsammans med sin Kitten Esme och Anden av hennes avgått katt, Mr. Gray. Jag visste tillräckligt från att läsa de fyra föregående böckerna för att ställa in några bra bitar av läsningstid åt sidan när jag fick min recensionskopia av True Grey, för när du plockar upp ett av Simons mysterier kommer du inte att vilja lägga ner det.

I den här boken finner vi att Dulcie äntligen gör några verkliga framsteg på hennes avhandling om en ofullständig gotisk roman skriven av en okänd författare på 1700 -talet. Men precis när det går så bra, dyker Melanie Sloan Harquist, en som går till forskare, och hävdar att hon inte bara har hittat den ofullständiga romanen, hon förbereder sig för att publicera en biografi om Dulcies författare! Dulcie är ödelagd, eftersom detta skulle innebära att år av forskning slösades bort. Dulcie gör flera förhindrade försök att kontakta Harquist. När hon äntligen planerar att besöka ett vänligt besök är det för sent: hon hittar kvinnan mördad och hamnar – bokstavligen – med blod på händerna. För att göra saken värre hade Dulcie hotat att döda Harquist bara några dagar före mordet när hon ventilerade sin besvikelse över situationen för vänner.

Dulcie ser ut som den primära mord misstänkta och gör allt hon kan tänka på för att rensa sitt namn. När hon får reda på att studenternas dekan hade en stark koppling till mordofferet, förtjockas handlingen. När dekanen anklagar Dulcie för plagiering, är hon bredvid sig själv. Dulcies ångestnivå stiger kontinuerligt genom denna bok, och hon får inte mycket hjälp av sin avlägsna och upptagen pojkvän. Kollegor som tycktes vara kamrater börjar se misstänkta ut. Och till och med hennes spökkatt, Mr. Gray, och hennes älskvärda kattunge Esme, är mycket mer kryptiska än värdefulla med deras råd.

Förutom Dulcies lopp för att rensa sitt namn och hitta mordofferet, väver Simon mästerligt i en delplan om den anonyma författaren till den gotiska romanen. Sammanställningen av de två berättelserna kommer att hålla dig gissa hela vägen till slutet.

Naturligtvis var jag mycket glad över passagerna med de två katterna, och de är rikliga i hela boken, men hela boken är en kant-of-your-säte, spänning fylld läsning. Lägg till Simons vackra, mycket beskrivande, välinförda och i vissa fall lyrisk prosa, och du är ute efter en flerskiktsbehandling av en bok. Boken kan läsas som en fristående, men jag skulle uppmuntra dig att läsa hela serien – det är bara för bra att missa.

Clea Simon är författaren till Dulcie Schwartz och Theda Krakow -mysterierna och nonfiction The Feline Mystique – om den mystiska kopplingen mellan katter och deras kvinnor samt flera andra nonfiction -böcker. För mycket mer information om CLEA, kolla in hennes webbplats eller hennes blogg.

Clea Simon har generöst tillhandahållit en autograferad kopia av denna bok för att gå till en lycklig vinnare. För att gå in i giveaway, berätta för mig i en kommentar varför du vill vinna den här boken. För en extra chans att vinna, tweet om denna giveaway eller dela på Facebook, Google+ eller Pinterest, och lämna en separat kommentar som låter mig veta att du delade. Denna giveaway slutar fredag ​​7 december och är begränsad till läsarna endast i USA.

Den här boken skickades till mig av författaren. Att ta emot den gratis kopian påverkade inte min recension.

Kommande onsdag: Ett gästpost av Clea Simon om hennes skrivprocess … som styrs av hennes katt Musetta.

Inslagskung

Du kanske också gillar:
Granskning och giveaway: grå förväntningar från Clea Simon

Granskning och giveaway: Grey Dawn av Clea Simon

Granskning och giveaway: Stage of Grey av Clea Simon

«Giveaway: Cat Caller Pet Locator and Training Device
Snygg vinnare av katträtt »

30 kommentarer om recension och giveaway: True Grey av Clea Simon

Michelle Wolff säger:

7 december 2012 kl 18:17

Det har varit länge eftersom jag försökte en ny författare och för mig en ny genre. Jag skulle välkomna möjligheten!

Svar

Sheryl Basford säger:

7 december 2012 kl 16:43

Ett bra mysterium och en berättelse som innehåller kattungar? Låter purrfect för mig! ?

Svar

Trish Manfredi säger:

5 december 2012 kl. 11:55

Älskar katthistorier av alla slag – den här låter bra. Går till biblioteket för att se vad som finns på hyllan av den här författaren och förhoppningsvis få en. Jag kommer att läsa det högt för mina två Foster Boyz-Monk och Marley, som kommer att åka hem på lördagen efter att ha tillbringat 6 veckor med oss ​​genom Siamese Cat Rescue of Virginia. Monk är en stilig Blue Point Snowshoe och Marley är en klass Sealpoint. Se mycket mer siameser som söker nya hem på www.va.siameserescue.org

Trish i Connecticut

Svar

Patricia Bugg säger: